Wallace Myers Česká republika
Menu

Blog

Léto s elektromobilem 1 - luxusní tichošlápek

Posted on 08 August 2021 by Klára Pivoňková

Na začátku července se náborářce z Wallace Myers naskytla příležitost vypůjčit si na týden ŠKODU Enyaq iV 60 s výkonem 132 kW a dojezdem 390 km (WLTP). Jako častý kritik hysterie kolem elektromobility chtěla dát těmto vozům šanci. Z testovacího výletu se vrátila nadšená a dokáže si elektromobil představit jako člena své domácnosti. Postřehy z elektrojízdy zachytila Klára Pivoňková v článku. Nejvíce ji fascinoval bezhlučný chod.

Uhrančivý design ŠKODY Enyaq - lithiová kráska na kolech

Po Praze se běžně pohybují auta za několik milionů a lidé si na ně už zvykli. Když netečné chodce míjíte v Enyaqu, upoutáte jejich pozornost. Čeští inženýři si s karosérií této ŠKODY doslova vyhráli. Z pohledu řidiče jsem byla ohromená vkusným a pohodlným interiérem v provedení ecoSuite. Kůže v koňakové barvě je vyráběna mimořádně ekologickým procesem, při němž se používá extrakt z listů olivovníku.

Palubní desce vévodí obrovský 13 palcový dotykový displej, který by možná snesl možnost sklopení nebo zasunutí. Ovládání je však intuitivní a funkce jako klimatizace, parkovací asistent nebo rozmrazení oken zůstaly na mechanických tlačítkách. Zajímavé mi přišlo ovládání hlasitosti rádia pomocí dotykového panelu pod obrazovkou. Zvuk si upravíte tažením prstu po znacích plus či mínus, případně jen dotekem. Pojďme ale k mým osobním pocitům a zkušenostem z krasojízdy poháněné lithiovou baterkou.

Ticho - v elektromobilu se připadáte jako v mimozemském plavidle

Velkou neznámou pro mne bylo naprosté ticho během jízdy. Po nasednutí nic nestartujete. Připoutáte se, sešlápnete brzdový pedál, na pulzním voliči vyberete D, pustíte brzdu, lehce přidáte „plyn“ a jedete. Jedete a nic neslyšíte, zatímco lidé venku vnímají něco jako zvuk vesmírné lodi, která právě odlétá. To ticho mi zpočátku bylo docela nepříjemné, ale rychle jsem si zvykla. Přišlo mi to zvláštní, takové neskutečné. Zkrátka, kdo si elektromobil nezkusí, tak nepochopí.

Klid uvnitř vozu narušují jen občasné zvuky karosérie, výplně dveří a podvozku, když překonáváte terénní nerovnost. Právě tyhle zvuky předení klasického spalovacího motoru maskuje. Fenomén bezhlučného chodu mě také přinutil k větší opatrnosti ve městě. Párkrát jsem tam musela nečekaně brzdit, protože chodci elektromotor neslyšeli a vstoupili do vozovky bez rozhlédnutí.

U tak velkého auta na 21 palcových kolech, jakým ŠKODA Enyaq je, mě zaskočilo chování podvozku. Ani v normálním režimu nebyl příliš komfortní a po přepnutí do sportovního módu logicky ještě víc přitvrdil.

Co se rozjezdu týče, tak při sešlápnutí “plynového” pedálu zažíváte pocit tahu elektromotoru, který není přerušován tradičním řazením automatické převodovky. Přirovnala bych to ke vzletu letadla. Přesně takový pocit jsem měla.

Volné pozice v automotive

Celkově byl můj dojem z prázdninové jízdy ve ŠKODĚ Enyaq doslova elektrizující. Všem kritikům elektromobility bych doporučila, zkuste si ta auta nejdřív půjčit do ruky. Dost možná pak změníte názor. V zářijovém díle vám představím své zkušenosti s dobíjením a dojezdem elektromobilů. Nevynechám ani jejich schopnost inteligentně reagovat na dopravní situaci. Budu ráda, když mi napíšete, jaké zážitky s elektrovozy máte vy.

Přečtěte si také: Ze studenta strojním konstruktérem ŠKODA AUTO

 

 

O autorovi

Klára Pivoňková

Klára Prunerová, Wallace Myers, specializovaný recruitment a Executive Search

Klára se v recruitmentu specializuje na technické pozice ve strojírenském a automobilovém průmyslu, v elektrotechnickém odvětví a v oblasti automatizace. Osobním a přátelským přístupem ke kandidátům i zaměstnavatelům dokáže navodit tu správnou atmosféru a udělat z náborového procesu činnost bez nepříjemných a stresových situací.

Kontaktujte Kláru

 

Share This Article