Wallace Myers Česká republika
Menu

Blog

Léto s elektromobilem 2 - trampoty s dobíjením

Posted on 08 September 2021 by Klára Pivoňková

“Lovkyně lidí” Klára Pivoňková ze společnosti Wallace Myers neváhala, když jí život nabídl prázdninový výlet s elektromobilem. Užila si obdivné pohledy, které přitahuje luxusní design ŠKODY Enyaq iV 60. Na druhou stranu se musela vyrovnat s jejím nezvykle tichým chodem, což přiblížila v srpnovém příspěvku: Léto s elektromobilem 1 - luxusní tichošlápek. Teď zjistíte, jak se vypořádala se šťávou do baterek a zda ji obávané lithium nevyšplouchlo na cestě. Kromě toho jí elektronika občas mluvila do řízení.

ŠKODA Enyag iV - umělá inteligence za volantem

Zkratka iV - Intelligent Vehicle - nás informuje, že se elektromobil chová v některých dopravních situacích autonomně. Důkazem budiž automatická rekuperace, která nahání energii zpět do baterky, čímž zvyšuje celkový dojezd. Pro lepší představu bych uvedla svůj příjezd do obce. Zhruba 400 metrů před ní se mi na palubním displeji rozsvítilo omezení rychlosti na 50 km/h a ikona chodidla na brzdě. Pokud máte nohu sundanou z plynu a nešlapete na brzdu, začne vůz pomocí rekuperace přibržďovat až ke značce obce, abyste sídlem projeli předepsaným tempem. To samé provádí elektromobil i v zatáčkách. Pokud vyhodnotí, že se k zatáčce blížíte moc rychle a nešlapete přitom na žádné pedály, tak za vás automaticky zpomalí. Umělá inteligence za volantem nemusí každému řidiči vyhovovat a dost možná je to skutečnosti jeden z prvních kroků k našemu omezování elektronikou.

Dojezd a dobíjení - dva strašáky elektromobility

Pro člověka z paneláku či obchodního zástupce, který denně najezdí 500 km, elektromobil moc vhodný nebude. Jeho ideální majitel současně vlastní také dům či garáž se zásuvkou na 380 V, kam svého miláčka každý večer napíchne. Tím pádem pak nemusí řešit dojezd. Rezerva na 329 km po nočním dobití většině lidí stačí. Reálný dojezd se přitom pohybuje kolem 400 km právě díky výše zmíněné rekuperaci. Pokud plánujete delší trasu, tak si spustíte aplikaci Powerpass, která vám ukáže kompatibilní nabíječky po cestě. Mně se osvědčilo vyhledat rychlonabíječky na 50 kW a vypít si během dobíjení kávu. Za 20 minut stoupla zásoba v baterii o 40 procent. Enyaq mi na infotainmentu doporučil nabití na 80 procent, což trvá, pokud byste byli na nule, asi tři čtvrtě hodiny. Tato přestávka spojená se svačinou mi po ujetí 200 km taky docela bodla.

Problém nastává v momentě, když se u nabíječky vytvoří fronta a příjemná občerstvovací pauza se protáhne na dvě hodiny. Právě těmto nepříjemnostem předchází aplikace Powerpass, která hlídá obsazenost. Jestli “elektro pumpu” blokuje jen špatně zaparkované auto se spalovacím motorem, to už apka samozřejmě nezjistí. Při současné EU elektromasírce tak nezbývá než věřit, že třeba do 5 let bude alespoň jednou rychlonabíječkou disponovat každá čerpací stanice.

Volné pozice v automotive

Jako vše má i elektromobilita své klady a zápory. Vyhraněné kritiky nemá smysl přesvědčovat. Těm z vás, kteří ještě nejste rozhodnuti, mohu testovací jízdu vřele doporučit. Sama jsem byla překvapená, jak moc se mi prázdninový výlet v elektrovoze líbil. Zajímalo by mě, co jste s autem na lithiové baterky zažili vy? Neváhejte se podělit o “elektrizující” příběhy.

Přečtěte si také: Léto s elektromobilem 1 - luxusní tichošlápek

 

 

O autorovi

Klára Pivoňková

Klára Prunerová, Wallace Myers, specializovaný recruitment a Executive Search

Klára se v recruitmentu specializuje na technické pozice ve strojírenském a automobilovém průmyslu, v elektrotechnickém odvětví a v oblasti automatizace. Osobním a přátelským přístupem ke kandidátům i zaměstnavatelům dokáže navodit tu správnou atmosféru a udělat z náborového procesu činnost bez nepříjemných a stresových situací.

Kontaktujte Kláru

 

Share This Article