Firmy, univerzity a studenti - tři klíčoví aktéři pracovního trhu. Rozhovor o možnostech a uplatnění absolventů se studenty.
Co od studia očekávají studenti? Jaké znalosti vyžadují od absolventů firmy a co se ve skutečnosti vyučuje na univerzitách? To jsou zásadní otázky, které ovlivňují životní úspěch. Při vstupu na pracovní trh se totiž všichni dostáváme do klasického obchodního modelu, kde funguje poptávka a nabídka.
Třetí a poslední část našeho seriálu zkoumá pohled studentů. Oslovila jsem za tímto účelem tři studenty ČVUT v Praze. Zajímalo mě, co považují ze své perspektivy u profesního profilování za klíčové, jaké mají obavy a jak se připravují na budoucí uplatnění na pracovním trhu.
DENISA K.: Pro mě byla při výběru školy důležitá možnost studovat dál předměty, které mě baví a prohloubit si jejich znalosti. Roli hrálo i zázemí školy, její vybavení a laboratoře. Také mě zajímalo uplatnění na trhu práce, nabízené mimoškolní aktivity a prestiž školy.
LENKA M.: Rozhodovala jsem se na základě prestiže univerzity a obecném povědomí.
TOMÁŠ I.: Vybíral jsem na základě postavení univerzity v žebříčku tuzemských vysokých škol, její prestiže, možného následného uplatnění v praxi a také podle polohy univerzity v rámci České republiky.
3. Jak hodnotí pracovní šance absolventů techniky samotní studenti
DENISA K.: Jelikož mám možnost nahlédnout do praxe, určitě to bude samostatnost, vlastní disciplína a komunikace s lidmi v technické praxi. Z odbornějších znalostí bych uvedla technické uvažování, rozbor daného problému a následný návrh řešení a všeobecný rozhled. Samozřejmě také znalost cizích jazyků a odbornou terminologii.
LENKA M.: Představu mám, protože se již několik let vedle studia věnuji praxi. Zatím jsem využila většinu znalostí z magisterského studia a část ze studia bakalářského. Například znalosti z matematik, mechanik, pružností, programování a elektrických předmětů.
TOMÁŠ I.: Využití konkrétních znalostí závisí na tom, jestli máte následnou praxi v oboru. Nejdůležitější dovedností je, podle mého názoru, samostatnost a přemýšlení při řešení problémů a nalezení řešení, i když zpočátku není řešení přímočaré.
DENISA K.: V některých předmětech je to jednoznačně praxe. Já jsem během ní zjistila, že by se některé předměty měly zaměřit na programy, které se v technické praxi běžně používají.
LENKA M.: Jelikož studuji Fakultu strojní, tak mi během studia chyběla hlavně manuální praxe. Uvítala bych více svařování, montáže a pájení.
TOMÁŠ I.: V některých předmětech postrádám využití více moderních přístupů výuky. Někdy mi také chybí interakce mezi vyučujícím a studentem a vnesení aktivity studenta do výuky. Postrádám též propojení průmyslu a školy. Když jsem studoval v rámci Erasmu v zahraničí, byly tam přednášky vedeny formou diskuze mezi studentem a vyučujícím. Na každou přednášku si měl student dané téma osvojit a pak se o něm debatovalo, případně se konal kvíz, který ověřil, jestli student problematice porozuměl.
DENISA K.: Našla jsem si pracovní příležitost jako praktikantka v jedné mezinárodní firmě. Myslím si, že absolvent s praxí má mnohem větší šanci získat lepší práci. Ve škole dostane spíše teoretické znalosti, které je třeba rozvíjet. A také je to finanční přilepšení ke studiu.
LENKA M.: Získávání dalších dovedností a znalostí se věnuji hlavně na brigádě, protože volného času při studiu je pomálu, a tak na to ani není jinak prostor.
TOMÁŠ I.: Univerzita mě vytěžuje natolik, že na další získávání znalostí nemám čas.
DENISA K.: Díky zkušenostem z praxe už částečně vím, co mohu očekávat. Ale obavy stále mám. Především z mé připravenosti zapojit se jako čerstvý absolvent. Nevím, jestli budu schopna své znalosti prakticky využít.
LENKA M.: Mám obavu, že po zaškolení na pracovní pozici nebudu mít možnost ani povinnost se dále vzdělávat a rozvíjet. Bojím se, že můj profesní život spadne do rutiny.
TOMÁŠ I.: Největším strašákem je nalezení práce, která bude v oboru a bude mě bavit.
Rozhovor o možnostech a uplatnění absolventů se studenty
DENISA K.: Pro mě je rozhodně důležité, aby mě práce bavila a abych se dostala do dobrého kolektivu. Také je pro mě stěžejní, zda mi firma nabídne kariérní růst či rozšíření mých znalostí. Následně bych zohlednila zázemí a lokaci firmy a pochopitelně vyhovující finanční ohodnocení, možnost práce na home office a další benefity.
LENKA M.: Primárními požadavky jsou pro mě poloha a náplň práce. Finanční ohodnocení při tom samozřejmě musí být dostatečné.
TOMÁŠ I.: Zejména bych chtěl pracovat v oboru, který jsem vystudoval a který mě bude bavit. Chtěl bych se uplatnit v mezinárodní společnosti, ve které bude možnost kariérního postupu a dalšího vzdělávání.
Tím končí náš třídílný seriál o trhu práce. Všechny zúčastněné strany - firmy, univerzity a studenti - mají svá přání, představy a potřeby. Některé si jdou naproti, zatímco v některých oblastech se vzájemná očekávání poněkud rozchází. Nic v životě ale není ideální a tak nezbývá, než lépe spolupracovat, zvlášť, mohou-li z toho profitovat všichni.
Ve Wallace Myers nyní obsazujeme více pozic vhodných pro absolventy. Pokud jste nedávno ukončili studium, využijte bezplatné konzultace s Jitkou - autorkou tohoto rozhovoru a zkušenou recruiterkou. Objasní vám možnosti vašeho uplatnění na trhu práce. Pomůže vám s výběrem zaměstnání a provede vás celým procesem. Postará se, aby bylo vaše profesní představení atraktivní pro důležité firmy.
Komplexní pochopení problematiky, jak se mohou absolventi uplatnit na pracovním trhu, načerpejte také v předchozích dílech. Inspirujte se pohledem firem a univerzit.
Chcete-li vědět, co vše pro vás udělá při hledání vhodné práce recruiter, využijte náš stále aktuální příspěvek.
Jitka se specializuje na nábor pracovníků v oblasti engineering, ať už jde o sektor automobilového průmyslu, elektrotechnologie nebo výrobu. Díky důkladným znalostem tohoto prostředí dokáže propojovat zajímavé pracovní příležitosti s těmi správnými lidmi.