Wallace Myers Česká republika
Menu

Blog

„Ajm mekánik…“ – Nešvary při pohovorech pohledem recruitera

Posted on 18 March 2019 by Jitka Provazníková

Na každou důležitou schůzku, i na pohovor je třeba se předem připravit a promyslet si určité body. V článku shrnuji chyby a nešvary, které vás mohou o zajímavé místo připravit. Občas rozhodují zdánlivé maličkosti. Čerpám ze zkušeností svých, svých kolegů v ČR i v zahraničí, z interního HR i agenturního recruitmentu.

Chyby při pracovních pohovorech

1. Nestíháš? Vstávej dřív

Příklad: „Omlouvám se, ujela mi tramvaj“ nebo „Omlouvám se, nebylo kde zaparkovat“.
Pohled recruitera: „Asi o to místo moc nestojí, když si neudělá na schůzku čas. Anebo si neumí zorganizovat kalendář.“

Pozdní příchod je nejhorším začátkem každé schůzky. Nejen u pohovoru. Zjistěte si včas adresu, možnost parkování nebo spoj MHD. Dejte si raději časovou rezervu, dostavte se na místo s předstihem a raději si přečtěte noviny, než abyste přiběhli na schůzku zpocení a ve stresu. Kolega Gareth Little říká: „Nestíháš? Vstávej dřív.“

2. Neznalost neomlouvá

Příklad: „Co mě zaujalo na Vaší společnosti a proč bych tu chtěl pracovat? Mám to sem blízko a auta mě vždycky zajímaly.“
Pohled recruitera: „Ví vůbec, jaký komponent do aut vyrábíme? Nedostatečná příprava značí nedostatečný zájem o pozici.“

Kusé informace o firmě a pozici nestačí. Ve vlastním zájmu si zjistěte co nejvíce jak o společnosti, o produktu či službách, tak o zaměstnancích či managementu. Jak je firma na trhu dlouho? Jaká je největší konkurence? Jaké měla výsledky? Jak je člověk, se kterým se potkáte, ve firmě dlouho? Na internetu se dají najít výroční zprávy, webové stránky prezentují spoustu užitečných informací o firmě a sociální sítě napoví o zaměstnancích.

Pokud vás na pohovor doporučila personální agentura, měli byste všechny podrobnosti získat od ní. Jde-li o seriózní agenturu, zná svého klienta velice dobře, zná jeho kulturu, vizi, složení týmu, atmosféru, fázi vývoje a další detaily, které na internetu nevyčtete.

3. Uspávač hadů

Příklad: „Navrhoval jste někdy schémata v Eplanu?“ — „V Eplanu jsem měl jeden seminář na škole, pak už jsme se k němu nedostali, protože jsou drahé licence a škola zaplatila jen pár přístupů a v minulé práci jsem schémata upravoval v interním systému, který se jmenoval PES, něco jako AutoCAD, jen jiné ikony a trochu jinak poskládané funkcionality, ale člověk by se do toho dostal rychle, protože kamarád dělá v Eplanu a když mi popisuje…“

Říkáme tomu „větvení“ neboli zahlcování informacemi. Opačný extrém je stručnost jednočlenných vět. Sdělte dostatek důležitých a relevantních informací, udržte pozornost tazatele. S tímto souvisí celý dojem a sebeprezentace: oční kontakt, gesta, přiměřená uvolněnost. Více najdete v článku Sebeprezentace aneb jak zaujmout na první pohled >>>

4. V agentuře mi řekli, že je dobré se na něco zeptat

Příklad: „A toalety jsou na každém patře?“
Pohled recruitera: „Buď si z nás dělá legraci anebo na radu je dobré se ptát nevymyslel/a nic lepšího.“

Tím, že se ptáte, projevujete svůj zájem. Dotazy musí být věcné a v počtu odpovídající situaci. Během pohovoru získáte spoustu nových informací o firmě i pozici a určitě vás v té souvislosti napadne něco, co nebylo zmíněno a co vás zajímá: velikost týmu, firemní kultura, technické detaily k pozici apod. Prostor pro dotazy většinou přichází na konci setkání, klidně si v průběhu schůzky udělejte poznámku a zeptejte se, až na to bude vhodná chvíle.

5. Všechno špatně

Příklad: „Z předchozího zaměstnání odcházím, protože tam chybí systém, pořádné vedení, chtělo by to vyměnit neschopné manažery…“
Pohled recruitera:  „Jak by mluvil o nás, až by za pár let odcházel?“

Byť je kritika předchozího zaměstnavatele odůvodněná, nebuďte negativní nebo plní záště. Důvodů k odchodu bývá vždycky více. Je dobré si je identifikovat, vybrat jeden nebo dva komunikovatelné a ty veřejně prezentovat. Buďte otevření, ovšem ve vší úctě k předchozímu zaměstnavateli.

6. Srdcař versus prachař

Příklad: „Říkala jste, že je k pozici služební auto, stravenky a penzijní připojištění. Jaký typ auta? A stravenky v jaké hodnotě?“
Pohled recruitera: „Jestli se bude o naší pozici zajímat kvůli značce auta nebo stravenkám, tak to ať jde o dům dál.“

Představa o mzdovém ohodnocení je jedna z klíčových informací, na kterou se recruiter jistě zeptá. Buďte na to připraveni. Podcenit se u prvního pohovoru a v případě zájmu ze strany firmy začít vyjednávat a cenu „šponovat“, není vhodně zvolená strategie. Stejně tak „zkusit nastřelit” co to dá a pokud to nevyjde, tak slevovat jako někde na tržišti.

Co se týká bonusů a benefitů, vyvarujte se přílišného zájmu na toto téma. Zaměstnavatel chce vidět zájem o náplň práce, nikoliv o výši stravenky.

7. „Ajm mekánik jako automekánik“

Příklad: „What are your hobbies?“ — „Já vám rozumím, ale dlouho jsem angličtinu nepoužila.“
Pohled recruitera: „Tak proč je v životopise uvedeno ‚angličtina pokročilá‘? Obě strany zbytečně ztrácíme čas.“

Pochlubte se svými úspěchy, výsledky, projekty, znalostmi, vzděláním. Nikdy ale nelžete. Dříve nebo později vyjde pravda najevo. Česká kotlina je malá, lidé se mezi sebou znají nebo se znají jejich známí. Spoustu informací si lze lehce dohledat nebo zjistit pomocí referencí a vstupních testů.

8. Drive = polovina úspěchu

Příklad: „Jakou pozici nyní hledáte?” — „Cokoliv, buď administrativu nebo projektový management, i marketing by měl lákal nebo HR.“
Pohled recruitera: „Takže vlastně všechno.“

Vytvořte si jasnou strategii. Co umíte, co vás baví, co se chcete naučit, čemu se chcete ideálně vyhnout. Uvědomte si své silné a slabé stránky a připravte se o nich stručně pohovořit. Projevte zápal pro novou pozici, co by vás lákalo, co vám přinese a o co naopak můžete obohatit firmu vy.

Ukažte, že máte energii a nápady, že se v práci realizujete. Nemastný, neslaný přístup zapadne v zapomnění.

9. „Ty kráso máte to tady fakt cool“

Příklad: „Ty brďo to jsem vůbec nevěděla, že tu pracuje tolik lidí. Ty jo, no jo, tak to jste fakt velká firma.“
Pohled recruitera: „To by asi zákazník koukal, kdyby ho přivítala obdobným způsobem.“

Nevhodný slovní projev vám může zavřít dveře k zajímavému pracovnímu místu, proto se vyvarujte slangovým výrazům i parazitním slovům (vulgární slova snad ani nemusím zmiňovat). Nejen slušný projev dotváří váš profil, ale i slušné chování, a to ke všem zaměstnancům firmy. Včetně recepčních a vrátných.

Držím pěsti, ať jste na pohovorech úspěšní. Nechcete-li podcenit přípravu na pohovor a ocenili byste konzultace nebo rady nad rámec tohoto článku, neostýchejte se mi napsat na jitka@wallacemyers.cz.

 

 

O autorovi

Jitka Provazníková

Jitka Provazníková, Wallace Myers, specializovaný recruitment a Executive Search

Jitka se specializuje na nábor pracovníků v oblasti engineering, ať už jde o sektor automobilového průmyslu, elektrotechnologie nebo výrobu. Díky důkladným znalostem tohoto prostředí dokáže propojovat zajímavé pracovní příležitosti s těmi správnými lidmi.