Wallace Myers Česká republika
Menu

Blog

Jak jste na tom s online reputací? – Dobrá pověst v digitální éře

Posted on 29 April 2019

Recenze, hodnocení, názory… Při výběru služby nebo produktu na ně spoléhá přes 90 % uživatelů internetu. A podobné to je i při hledání zaměstnanců. Víte, jak jste na tom, až se na vás personalista zeptá Googlu nebo jiného vyhledávače?

Dobré jméno na internetu

Online reputation management aneb péče o dobré jméno

Firmy, celebrity a veřejně činné osoby pečují o dobré jméno své značky či osobní brand pomocí online reputation managementu (ORM). Ten je součástí celkové strategie brandbuildingu neboli budování značky. ORM představuje proces směřující k tomu, aby se o vás na internetu psalo a mluvilo co nejvíc pozitivně. Směřuje k potlačení negativních zmínek, ať už jejich odstraněním nebo neutralizací v podobě vysvětlujícího komentáře či dostatečným počtem pozitivních hodnocení.

O dobré jméno a reputaci usiluje většina z nás, přestože nikdy nevíme, kde a co o nás někdo řekl nebo napsal. Zatímco v běžném životě leccos odvane čas, na internetu to tak úplně neplatí. Negativní komentáře lze dohledat i pěknou řádku let dozadu. Co naplat, že se jedná o hejt zhrzeného zaměstnavatele z časů vaší první brigády. Pokud se i po letech umisťuje na první straně vyhledávání, dobrou reklamu vám určitě neudělá.

Proto je dobré se v základech online reputation managementu orientovat, čas od času si přítomnost svého jména na netu proklepnout a pokud je třeba, včas zakročit. Navíc to můžete vzít i z opačného konce. Pořád platí, že prevence je účinnější než léčba. Pokud budete soustavně budovat svou online viditelnost například v podobě oborového blogu, váš pozitivní obraz určitě nezhatí pár negativních zmínek.

 

Reputace pod dohledem

Celkový mediální prostor, rychlost šíření sdělení i jeho možný dopad se sice s nástupem internetu a sociálních sítí výrazně proměnily, ale v základu práce s obrazem firmy nebo osoby stojí osvědčené techniky a postupy staré jak lidstvo samo.

1. Zhodnoťte aktuální stav a pravidelně ho monitorujte

Projděte si výsledky vyhledávání pro vaše jméno aspoň do třetí strany. V případě Česka berte v potaz Google i Seznam. Pokud jste aktivní mezinárodně, nezapomeňte i na jiné vyhledávače, resp. národní varianty Googlu. Hledání na Google.cz vám vždycky vrátí více či méně odlišné výsledky než hledání na Google.com či Google.fr. Tipy na pokročilé hledání na Google najdete v našem článku >>

Pozornost věnujte také sociálním sítím. Nepíše se tam o vás ve špatném světle? Když už jsme u toho, vyplatí se také zkontrolovat nastavení soukromí. Opravdu vidí fotky z vašeho bujarého večírku jen přátelé, nebo i přátelé přátel.

Pokud jste tak mediálně činná a diskutovaná osoba, že se co chvilku objevíte na netu, vyplatí se pro monitoring zmínek využít některý z analytických nástrojů. Ať už je to Google Alerts >>, který je zdarma, ale kvalita jeho nálezů bývá různá, nebo placené a přesnější nástroje jako český Marketing Miner >> nebo zahraniční Mention >> či Talkwalker >>.

2. Napravte, co napravit jde

Pokud na internetu objevíte něco, s čím nejste spokojení, co poškozuje či může poškodit vaše zájmy, máte zpravidla několik možností, jak se s celou věcí vypořádat.

a) Požádejte o odstranění zmínky samotného autora či majitele webu, na němž se sdělení nachází

Pokud to jde, měli byste kontaktovat autora negativního komentáře a pokusit se s ním dohodnout. Zde samozřejmě záleží na charakteru negativní zmínky a možném posouzení její objektivnosti.

Pokud jsou ve hře osobní údaje, vaše šance na úspěch roste. Vždy je také dobré poradit se s právníkem. Někdy je naopak lepší věc nerozmazávat, obzvlášť tehdy, pokud v dané případě nemáte čisté svědomí. Pak je lepší zkusit jiné cesty k vylepšení reputace.

b) Připravte se na případné otázky a uveďte věc na pravou míru

Odstranění či neutralizace negativních zmínek vyžaduje čas. A ten vždycky nemáte. Pokud se právě chystáte na pohovor, měli byste se aspoň dobře připravit. Zformulujte důvěryhodné a jasné vysvětlení, proč se na internetu daná zmínka objevila a k čemu se váže.

Pokud jste už na internetu aktivní a máte třeba vlastní blog, můžete zkusit na negativní zmínku reagovat. Opět nejlépe bez emocí a transparentně. Vložíte-li do reakce i přesnou citaci původního zdroje, vaše stránka s vysvětlením-obranou se může nakonec ve vyhledávání umisťovat výše než původní zmínka.

c) Vytlačte negativní zmínky na periferii

Nejnáročnější varianta, ale s řadou dlouhodobých pozitiv. Nepříjemné odkazy z vyhledávačů lze cílenou aktivitou posunout na druhou či třetí stranu výsledků vyhledávání. Dál než na první stránku se stejně většina hledajících ani nepodívá.

Jak na to? Prostě musíte nabídnout dostatečné množství jiného, nejlépe kvalitního a autoritativního obsahu. Třeba vlastní web, blog, veřejné profily na různých sociálních a oborových sítích, fundované a podepsané odpovědi v diskuzích, rozhovor pro nějaké online periodikum. Vše se počítá, i rozhovor pro kamarádův zájmový web nebo váš regionální deník.

V téhle aktivitě vám může velmi pomoci SEO neboli optimalizace nalezitelnosti ve vyhledávačích a samozřejmě také online PR.

Psaní blogu je součástí budování online reputace či osobní značky

d) Požádejte vyhledávače o výmaz

Od roku 2014 máme možnost požádat Google o výmaz internetových adres spojených s naším jménem. Nejde samozřejmě o smazání adresy jako takové, ale adresa se přestane na určitý dotaz-jméno objevovat ve výsledcích vyhledávání.

Lidé, kteří se rozhodnou žádost podat, musí mimo jiné předložit digitální kopii průkazu k ověření totožnosti, poskytnout URL každého „závadného“ odkazu a vysvětlit, proč je tato adresa ve výsledcích vyhledávání irelevantní, zastaralá nebo jiným způsobem nevhodná. V Česku tuto možnost využilo do září 2018 už 6851 žadatelů (dle zprávy ČT24). Google vyhověl zhruba polovině z nich, takže nečekejte, že budete vždy úspěšní.

Formulář žádosti o odstranění osobních údajů zde >>

Nárokovat svá práva na ochranu osobních údajů jde i u českého vyhledávače Seznam. Zde musíte svou žádost zaslat písemně na adresu sídla společnosti. Seznam v současné době neposkytuje žádný vzor či vodítko, jak by měla žádost vypadat a co by měla obsahovat. Když se inspirujete u Google, tak rozhodně nic nezkazíte.

Ještě lepší než hasit požár, je budovat stavbu s dobrou konstrukcí. Nemyslíme tím budovat falešný obraz sebe sama, jak nám to často ukazuje politická praxe, ale snažit se mít dobře pokryté sociální sítě, vytuněný profil na LinkedIn, hlídat si, kde co na internetu postnu a píšu. A v neposlední řadě se i v online prostředí chovat tak, aby se člověk nemusel sám za sebe stydět.