Wallace Myers Česká republika
Menu

Blog

Je elektromobilita opravdu tou správnou cestou? To je otázka k zamyšlení

Posted on 23 July 2019 by Klára Prunerová

Mojí specializací v recruitmentu je engineering a mým koníčkem je oblast automotive. Elektromobilita je poslední dobou nejprobíranější téma, co se automobilového odvětví týká. Proto bych ráda v tomto článku shrnula známá i méně známá fakta. V poslední době se setkáváme spíše se značnou kritikou elektromobility. Pojďme se nad tím tedy společně zamyslet.

Elektromobil

Kdy to vše začalo?

První zmínka o elektromobilu pochází už z roku 1835, kdy se holandský Sibrandus Stratingh pokusil navrhnout první elektromobil, který podle návrhu následně sestavil jeho asistent Christopher Becker.

V České republice se roku 1895 pokusil vynálezce František Křižík sestrojit první elektromobil, který byl napájen pomocí olovnatého akumulátoru. Tento vynález prošel několika verzemi, kdy finální vůz vznikl přestavbou automobilu Laurin&Klement a jmenoval se Landaulet.

Píše se rok 1897 a v New Yorku začínají jezdit elektrická taxi.

Dvacáté století už zažívá světový rozmach ve světě elektromobility. Pojďme se ale společně zaměřit na evropský trh.

Proč takový rozmach?

Všechny automobilové společnosti, které dodávají svá vozidla na evropský trh, jsou v posledních měsících zatíženy obrovskou “elektro-ofenzivou”. Z důvodu zavedení emisních norem Evropskou unií musí automobilky regulovat množství vyprodukovaných gramů CO2. Cílem nařízení, které Rada EU přijala, je zajistit, aby se počínaje rokem 2030 emise CO2 z nových osobních automobilů snížily v porovnání s rokem 2021 v průměru o 37,5 %. Největší rozšíření výroby evropských elektromobilů je ve Francii, Nizozemí, Německu a Norsku.

Pořizovací cena?

Pořizovací cena elektromobilu je o dost vyšší než pořizovací cena vozů na fosilní palivo. Nejdražší část je právě baterie. ALE! Elektromobil vám investici vrací s každým najetým kilometrem a může vyjít levněji než spalovací motor po 400 000 najetých kilometrech. Náklady na provoz a údržbu už vycházejí levněji. Tabulku níže berte prosím jako orientační, protože cena fosilních paliv se mění.

Typ vozidla Pořizovací cena Náklady na palivo 400 000 km Celkové náklady
Auto na benzin 200 000 Kč 640 000 Kč 840 000 Kč
Auto na plyn (CNG) 270 000 Kč 360 000 Kč 630 000 Kč
Elektromobil 600 000 Kč 200 000 Kč 800 000 Kč

Zdroj: Eon.cz

Do budoucna jsou v plánu dotace na pořízení elektromobilu. Ale to už možná moc předbíhám. Když se řekne slovo elektromobil, skoro každému se vybaví značka Tesla, která vyrábí nejvyhledávanější modely. Pojďme se podívat ale i na jiné společnosti a jejich cenu za vůz.

Elektromobil Cena (Kč, základní) Výkon (kW) Baterie (kWh) Hmotnost (t) Délka x Šířka (m)
Tesla Model S 1 800 000 310 70–90 2,1 5x2
BMW i3 1 014 000 125 18,8 1,2 4x1,8
Nissan Leaf 950 000 80 30 1,5 4,4x1,8
Kia Soul EV 850 000 81 27 1,6 4,4x1,8
Hyundai ioniq Electric 730 000 88 28 1,9 4,5x1,8
Renault Zoe 837 000 68 41 1,9 4,1x1,9
Volkswagen e-Golf 960 000 85 24 1,6 4,2x1,8
Volkswagen e-Up! 605 000 40 18,7 1,2 3,5x1,6
Mercedes-Benz B ED 1 020 000 132 28 1,8 4,3x1,8
Audi e-tron 2 140 000 265 95 2,6 4,9x1,9

Zdroj: Eon.cz

Elektromobil už dávno není jenom Tesla. Jak je vidět, téměř každá automobilka tuto problematiku již řeší.

Jak je to s nabíjením?

Díky několika projektům se budování nabíjecích stanic posouvá mílovými kroky. V České republice se na projektech podílí hlavně společnosti ČEZ, PRE a E.ON. Stanice se budují většinou na oblíbených veřejných místech ve velkých městech. Pokud pocházíte z malé vesnice, je tato otázka trošku nedořešena. Ve většině případech vám bude doporučeno vyrobit si domácí nabíječku, která bude odkázána na čerpání elektriky. Takže, pokud se vám elektromobil vybije na polní cestě, máte poněkud smůlu.

Ani ve velkých městech není tato otázka zcela dořešena, jak se může na první pohled zdát. Všude se uvádí, jak elektromobil nabijete za 20 minut. To sice ano, ale pouze s rychlonabíječkou, kterou najdete na omezených místech a zase pouze ve velkých městech. K tomu všemu bude auto nabité pouze na 70 %.

Jednu takovou nabíječku míjím cestou do práce a je pořád obsazená.

Výhoda u rychlonabíječek je v tom, že během doby nabíjení nemusíte být u vozu. V klasické dobíjecí stanici, kde není součástí stanice rychlonabíječka, trvá dobíjení 4–5 hodin. To může být dost velký problém! Představte si, že jedete s rodinou na dovolenou a jediná nabíjecí stanice po cestě je u čerpací stanice, kde je před vámi další auto.

A co dojezdovost?

Průměrná dojezdovost současných elektromobilů je 100–150 km. Je tedy potřeba dobíjet po každém ujetí této vzdálenosti, a to v závislosti na způsobu užívání vozidla a počtu ujetých kilometrů. Někdo tedy nabíjí každý druhý den, jiný jednou za týden.

Když si to převedeme do praxe a auto nevyužíváte pouze na popojíždění po městě, ale i k cestě do práce, k nákupu či vyzvednutí dětí ze školy, je představa každého druhého dne nabíjení realistická.

Jaký bude mít elektromobilita dopad na trh práce?

Výroba elektromotorů je oproti spalovacím motorům jednodušší – je potřeba méně dílů. Odborníci na automobilový průmysl se ale ve všech případech shodují na tom, že se bude muset lišit složení lidské obsluhy, které musí být z pohledu vzdělání trošku jiné. Bude potřeba mnohem více vysokoškoláků s elektrotechnickým vzděláním. Na to reagují vysoké školy otevřením nových oborů (například Technická univerzita v Ostravě otevřela studijní obor automobilové elektronické systémy) či rozšířením kapacit v oborech informačních systémů, nebo přímo elektromobility. Podle některých odhadů, dle společnosti FTI, bude důsledkem snížení emisí úbytek 11 milionu pracovních míst v Evropské unii. Myslím si ale, že to už opravdu hodně předbíháme do budoucna.

Vztah k životnímu prostředí?

Určitě jste už někdy slyšeli nebo četli, že elektromobilem zachráníte životní prostředí, že je to hodně šetrné a kdesi cosi. Elektromobily jsou sice podle zjištěných a ověřených čísel úspornější a mezi jejich výhody patří to, že emisemi nezamořují ulice měst, ale auta s klasickými spalovacími motory se jim velmi blíží. Na druhou stranu je výroba elektromobilu vzhledem k technologii baterií o dost náročnější než výroba klasického vozu. Také se nám rapidně zvýší spotřeba elektřiny, což je také k zamyšlení. Proto si myslím, že otázka vlivu elektromobilu na životní prostředí je přinejmenším diskutabilní.

Pokud tedy stále přemýšlíte, zda elektromobil ano, či ne, je třeba brát v úvahu všechna fakta. Důležité také bude využití automobilu. Na otázku, zda si pořídit elektromobil či nikoliv, odpověď nechám čistě na vás. Elektromobily ale rozhodně své místo v dnešní produkci mají a do budoucna po nich bude poptávka jenom růst. Stejně tak jako poptávka po specialistech v tomto oboru.

Za mě elektromobil ANO, ale pouze jako městské vozidlo, popřípadě druhé vozidlo do domácnosti.