Wallace Myers Česká republika
Menu

Blog

Příprava na pohovor aneb stavební kámen pro získání nového místa

Posted on 13 May 2019 by Šárka Humlová

Předpokládám, že už většina z vás prošla přijímacím pohovorem. A také si dovolím tvrdit, že většina byla minimálně před tím prvním pěkně nervózní. Vzpomínáte? Pojďme se tedy společně podívat na to, jak se na schůzku připravit, aby vás strach z prohry nevyřadil ze hry.

Příprava na pracovní pohovor

1. Nabriefujte se

Představte si situaci, kdy přijdete k potenciálnímu zaměstnavateli a první otázka nebude „Jaká byla vaše cesta?“, ale „Co víte o naší společnosti?“. Asi by to spoustu lidí rozhodilo. Proto je důležité tento krok nepodceňovat. Mrkněte na webovky firmy, načerpejte co nejvíce informací, abyste si utvořili alespoň všeobecný přehled o tom, čím se zabývá a jaké má zákazníky. Anebo si nastudujte zajímavosti, díky kterým se v očích zaměstnavatele vyšvihnete.

 

2. Projděte si své CV

Říkáte si: „Já přece vím, co jsem, kde dělal.“ ALE! Většinu věcí, které v rámci pozice vykonáváte, si při pohovoru neuvědomíte. Je to pro vás tak automatické, že se ani nestihnete pochlubit tím, že zvládáte kontingenční tabulky v Excelu nebo že každodenně komunikujete v cizím jazyce. Všechno si předem projděte, pročtěte a připomeňte si, jak dlouho jste na určité pozici pracovali. Vyvarujete se tak nežádoucích trapných momentů.

 

3. Připravte si odpovědi na často kladené otázky

Každý pohovor je jiný, ale i tak by se zde pár podobností našlo. Jde o typ otázek, na které se vás zkrátka zeptá každý personalista. Konkrétně jde o otázky směřované na datum možného nástupu, představu o finančním ohodnocení a na důvody odchodu ze stávajícího zaměstnání. Udělejte si (nejen) v těchto věcech před schůzkou jasno!

 

4. Nebojte se pochválit, ani přiznat chybu

Chybami se člověk učí – zaměstnavateli nejde primárně o to, aby vás nachytal na hruškách. Daleko důležitější je pro něj zjistit, že jste schopen chybu přiznat a jste připraven na této slabině pracovat. Stejně tak se nebojte pochválit! Vyzdvihněte své pracovní i mimopracovní úspěchy. Zdravým sebevědomím si první dojem rozhodně nezkazíte.

 

5. Ptejte se

V ideálním případě byste si měli pár otázek připravit před pohovorem. Pokud to neuděláte, bedlivě poslouchejte, co vám druhá strana říká, a určitě vás v průběhu setkání napadnou nějaké doplňující dotazy. Ty by se měly primárně vztahovat ke společnosti, případně k informacím o konkrétním pracovním místu. Relevantnost kladených dotazů je taky důležitá, a navíc tím dokážete, že o pozici opravdu stojíte. Obecně takto dáte (svému budoucímu) zaměstnavateli najevo, že o pozici opravdu stojíte.

 

6. Vhodně se oblečte

Zkuste si předem zjistit, jaké firemní prostředí vás na pohovoru čeká. Zda má společnost striktně daný dress code, či nikoliv. V žádném případě neprohloupíte, pokud se oblečete slušně. Ale všeho s mírou! Dbejte na adekvátní množství doplňků, vyčistěte si a naleštěte boty a hlavně zvolte takový druh oblečení, ve kterém se cítíte dobře a pohodlně.

 

7. Přijďte včas

Včasný příchod na schůzku nevyjde NIKDY z módy. Mrkněte se předem, kolik času vám zabere cesta na místo konání a raději si udělejte časovou rezervu (ta se často podceňuje, hlavně ve velkých městech, kde je dopravní špička snad 24 hodin denně). Pokud budete s jistotou vědět, že vše dokonale stíháte, eliminujete tak jeden ze stresových faktorů.

 

8. Vstaňte s úsměvem

Na morouse není nikdo zvědavý. Vstaňte ráno správnou nohou, dopřejte si dobré kafčo nebo čaj, nasnídejte se a s úsměvem na tváři vyrazte vstříc nové výzvě.

 

 

 

O autorovi

Šárka Humlová

Šárka Humlová, Wallace Myers, specializovaný recruitment a Executive Search

Šárka působí v recruitmentu druhým rokem. Její specializací je hledání lidí do office týmů napříč juniorními i seniorními pozicemi. Ať už jste čerstvý absolvent, nebo profík s dlouholetou zkušeností, Šárka vám ráda zajistí zajímavé pracovní příležitosti.